بررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در نسخههای خطّی منتخب تا عصر تیموری
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و شناسایی آداب نشانهگذاری در بین نسخههای خطی تاریخدار انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی _ تحلیلی انجامشده است. با بررسی نسخههای خطی موجود در کتابخانه آستانقدسرضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، تعداد شش نسخۀ نفیس تاریخدار مرتبط با دوره و موضوع مورد پژوهش از کتابخانه آستانقدسرضوی و شش نسخۀ تاریخدار از سایر کتابخانههای معتبر، به روش هدفمند انتخاب و با مشاهدۀ این نسخهها، نشانهگذاریهای مشترکی استخراج گردید. یافتهها: با بررسی روشمند و طبقهبندی نشانههای بهکار رفته در نسخههای خطی منتخب تا عصر تیموری، مشخص شد که نشانۀ «نقطۀ بزرگ» و نشانه «حرف هـ» هرکدام با 41% «سهنقطه مثلثی و نقطه لوزی» با 34 % استفاده، بیشترین کاربرد را در نشانههای تصویری دارد. در بین نشانهها با حروف متن بیشترین کاربرد را «کشیدگی حروف» با فراوانی 50%، «فاصلهگذاری» و «شنگرفنویسی» با فراوانی 40% بیشترین کاربرد را در نسخههای خطی مورد پژوهش دارد. در 76% نسخههای منتخب از هر دو نوع نشانهها استفادهشده است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد نشانهگذاری در نسخههای خطی به دو صورت «نشانههای تصویری» و «نشانهها با حروف متن نسخه» انجام میشده است. کاربرد تمام این نشانهها، تمایز و جداکنندگی است. در بیشتر نسخههای خطی از هر دو نوع نشانه استفاده شده است.
منابع مشابه
ترسّل در عصر تیموری
یکی از ادوار مهم و، در عین حال، کمتر شناختهشدة تاریخ ادبیات فارسی در زمینة ترسّل و دبیریْ عصر تیموری است. در این مقطع تاریخی منشیان بزرگ و نامداری چون عبدالواسع نظامی هروی، یوسف اهل، محمدعلی بن جمالالاسلام، معینالدین اسفزاری، ملّاحسین واعظ کاشفی، شهابالدین عبدالله مروارید (بیانی کرمانی)، خواجه جهان، جامی، و خواندمیر ظهور کردند و آثار ارزشمند و مهمّی در انشا و نامهنگاری برجای نهادند؛ آثاری که ...
متن کاملبررسی فراز و فرودهای ترخانیان در عصر تیموری
اصطلاح ترخان یکی از واژگانی است که در منابع تاریخ میاﻧﮥ ایران بهکرار دیده میشود. در سدههای نخستین اسلامی، این لفظ نوعی امتیاز برای گروه خاصی به شمار میرفت. در دورﮤ تیموریان نیز با دو عنوان ترخانیان و نشان ترخانی مطرح شد. سوال پژوهش حاضر این است که ترخان و منصب ترخانی در دورﮤ تیموری دستخوش چه تحولهایی شد و علت این تحولها چه بود؟ دستاوردهای پژوهش حاکی از آن است که منصب ترخان که تا پیش از ای...
متن کاملترسّل در عصر تیموری
یکی از ادوار مهم و، در عین حال، کم تر شناخته شدة تاریخ ادبیات فارسی در زمینة ترسّل و دبیریْ عصر تیموری است. در این مقطع تاریخی منشیان بزرگ و نامداری چون عبدالواسع نظامی هروی، یوسف اهل، محمدعلی بن جمال الاسلام، معین الدین اسفزاری، ملّاحسین واعظ کاشفی، شهاب الدین عبدالله مروارید (بیانی کرمانی)، خواجه جهان، جامی، و خواندمیر ظهور کردند و آثار ارزشمند و مهمّی در انشا و نامه نگاری برجای نهادند؛ آثاری که ...
متن کاملبررسی رابطه ی کادر (قاب) با روایت در نگارگری عصر ایلخانی تا انتهای عصر تیموری
کادر(قاب) یکی از عناصر تشکیلدهندهی اکثر نگارههای کتب مصور است که اغلب به صورت چهارضلعی بدون شکست و در مواردی نیز به اشکال گوناگون و چند ضلعیهایی فراتر از چهار ضلع، با شکاف و شکستگی ترسیم شدهاست. اشکال مختلف کادر و ترسیم بخشی از نگاره خارج از مرزهای کادر، در نگارههای پیش از ایلخانی و بهطور گسترده در نگارههای دورهی ایلخانی و تیموری مشاهده شدهاست. در این پژوهش سعی شده نگارههای مکاتب تبر...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره شماره 1 (پیاپی 77)
صفحات 3- 20
تاریخ انتشار 2017-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023